Vinter-leirskule i mai !

april 29, 2022
Frå vinter til vår-leirskule
mai 19, 2022

Porsholen skole hadde nok rekna med vår her oppe, no når mai er komen, og det er full vår i lavlandet. Men 6. klassingane og lærarane tok byte av sesong på strak arm og med storte smil, etter kvart som skiferdigheitane auka. På tysdagen fekk også desse elevane med seg eit besøk av Tuva, frå villreinsenteret på Skinnarbu. Tuva fortalte og viste oss masse om «Villreinens spennande verden», og elevane var både lydhøre og ivrige i alle aktiviteter.

Under finn du elevane sin eigen logg for veka, saman med mange flotte bilder frå veka.

Logg veke 18-22. Porsholen skule 6. trinn

Mandag:
I dag kjørte vi buss i 3 timer og ble kjent med lærerene og leirskolen. Vi fikk vite rommene og pakket ut tingene. Deretter gikk vi på ski i ca 2 timer. Så gikk vi til matsalen og spiste lapskaus.

Rett etter middagen hadde vi rumpebrett konkurranse nede i lysløypa. Det var kjempekjekt. Etterpå var nesten alle i peisetoven, og noen spillte brettspill og kort, andre chillet. Det var også noen som  spilte ping-pong nede i kjelleren. Litt seinere på kvelden spiste vi kveldsmat, og så skulle vi sove. Alle sovnet nesten med en gang.

Tirsdag:
På tirsdag spiste vi frokost kl 7:45, og etter det gikk vi til klasserommet kl 9:00. Vi fikk vite hva vi skulle gjøre utover dagen, og vil ble delt i to grupper. Den ene gruppen skulle være på ski og ha skileik, og den andre skulle lære om hjort, elg, rådyr og reinsdyr. Da klokken var 13:30, byttet vi sted. Etter det var det middag og vi spiste taco. På kvelden spilte mange ping-pong og mange var ute på ski. Så var det tid for kveldsmat. Menge gikk opp til Bålstova for å overnatte der denne kvelden, men bare 5 sov heile natta.

Onsdag:
På onsdag spiste vi frokost kl 7: 45, og etter det så gikk vi til klasserommet for å vite hva vi skulle gjøre. Vi skulle gå en lang skitur. Vi var delt i 3 grupper, den ene gikk til et fjell, den andre gruppen gikk en lang tur og den tredje gikk og en tur. Vi spiste kjøttboller med brun saus og grønnsaker. Etter det var det ganske likt som de andre dagene. Og vi skulle sove.

Torsdag:
På onsdag så spiste vi frokost kl 7: 45, og etter det så gikk vi til klasserommet for å vite hva vi skulle gjøre. Vi kunne velge tre grupper. Den første gruppen gikk en lang skitur, den andre gikk en mellomstor tur til fots og opp på toppen Såto. Den tredje gikk også en ganske lang skitur til en foss. Til middag var det ris med kylling og vi fikk is til dessert. Og etter det var det fest i klasserommet. Men noen spilte ping-pong. Det er det vanlige til kveldsmat og deretter la vi oss for å sove.

Fredag:
I dag så har vi spist frokost og pakket klart til bussen, vi reiser kl 11:00. Alle har fått en rengjøringsjobb.

Vi har hatt det sååå kjekt her på leirskolen.
Maten var sååå god.
Det var såå gøy å stå på ski her på Gullingen.
Alle lærerene er så snille.
Kokkene er så gode til å LAGE MAT.
VI KOMMER TIL Å SAVNE LEIRSKOLEN !!!