Spreke elevar frå Aspervika

juni 14, 2019
Vått i vått med Langeland skule
august 23, 2019

Då er eit nytt skuleår avslutta her på Gullingen leirskule. Det 33. året i leirskulen si historie. Og for ei avslutning!

6. klassingane frå Aspervika skole fekk verkeleg til den «Perfekta veka» som me snakkar her oppe. Dei har storkoste seg og lært ein masse om naturen, i naturen. Og dei avlsutta også sitt skuleår her på leirskulen.

Me takkar for lånet av elevane, og me ønskjer alle ein riktig god sommarferie!

Under finn du fleire bilde og elevane sin eigen logg frå den siste skuleveka i år.

Logg for Aspervika skole, 6. trinn. Veke 25, 2019

Måndag:
På mandag dro vi på en tre timers busstur. Da vi kom fram, var alle slitne etter den lange bussturen, men etter vi hadde pakket ut kom vi oss på beina og var klare til «bli kjent turen. Vi blei delt opp i to grupper. Gruppe 1 gikk rundt omkring i skogen og Tommy fortalte oss sagnet om Gullingen og om forskjellige moser. Etter det hadde vi gjemmeleken for å finne ut hvem som skulle bli Gullunge, så gikk vi ned til Mosvatnet og badet. Gruppe to gjorde nesten det samme, dei gikk opp i skogen og snakket om forskjellige planter og fugler, og så gikk de ned til Mosvatnet og møtte på gruppe en, og ble med å badet. Til middag så spiste vi lapskaus, og desserten var sjokoladepudding, nam!

Tirsdag:
På tirsdag ble vi delt opp i to grupper. Vi gikk ned til Mosvatnet, og vi skulle ro og padle, Gruppe 1 rodde til en øy som vi skulle spise på, gruppe to startet med å padle kano. Vi lærte å rygge og å gjøre karusell med kanoen. Da vi kom fram til destinasjonen, tok vi ut en liten brødskjeve. Etterpå tok vi opp garn og knakk fisken, noen synes det var ekkelt. Da vi var ferdig med det, gikk vi ut i kanoen og padlet fram til øyen gruppe en var på, og så sløyet vi fisken, stekte osteskivene våre og fisken. Så byttet vi rolle med gruppe en. Vi gjorde akkurat det samme som gruppe 1 gjorde i begynnelsen. Til middag ble det Taco Tuesday, eller som vi kalte det «Taco Tysdag».

Onsdag:
På onsdag så kunne vi velge mellom fjellfisking eller topp-tur. De som fjellfisket, fikk tre fisk og sløyde dem og grillet dem. Topptur gruppa gikk to topper, der de gikk opp og så på utsikten. Mellom de to toppene, satt vi oss ned og grillet toast og slappet av. Etterpå fortsatte vi turen opp til andre fjelltoppen, før vi gikk ned til fossen og møtte den andre gruppen. Vi gjorde den såkalte «Regntøy Testen» for å se om regntøyet var bra nok. Vi ble ferdig med det og gikk hjemover.

Til middag hadde vi laks med pasta, grønsaker og fløtesaus. Til dessert ble det gele med vanilje saus.

Torsdag:
Torsdag startet med den vanlige frokosten. Alle gledet seg til hva vi skulle gjøre i dag. Aller først ble vi delt opp i to grupper. Den ene gruppa gikk med Torill, og den andre med Jan Erik. Den gruppa som gikk med Jan Erik begynte med bingo orientering. Vi ble delt inn i to og to. Vi skulle finne alle postene og på hver post var det 6 tall. Alle gruppene hadde en lapp og to kart. På lappen var det tre rekker med fem tall i på hver rekke. Den første til å få fem på rad (vannrett), vant og måtte rope bingo. Deretter hadde vi mange andre leker. Gruppa som var med Torill gjorde nesten det samme. Vi begynte med å gå i skogen, vi så på dyr og fant frosk. Noen smakte også på maur, men ikke alle. Deretter gikk vi opp til en fjelltopp og stekte pinnebrød, før vi gikk ned igjen. Vi spilte også bingo orientering. Mange fikk bingo, men ikke alle. Til slutt gikk gruppene ned til bekken for å bekkevandre!!  Alle ble våte!

Fredag:
Alle er stressa og alle er redde for å glemme noe. Bussen kommer og alle går på, og snart reiser vi hjem til sommerferie!!! Takk for flotte opplevingar på Gullingen leirskule, det har vært heilt supert.